Borger- og pårørendeinddragelse
Vi har alle brug for at være inddraget i beslutninger, der vedrører vores eget liv. Ellers mister vi vores autonomi. Derfor er borgerinddragelse helt centralt – både i sagsbehandlingen og i mødet med borgeren.
Borgerne et andet perspektiv og en anden viden end de professionelle, og derfor kan de være med til at stille andre former for spørgsmål og finde andre typer af løsninger.
Derfor er det så vigtigt at arbejde med borger- og pårørendeinddragelse
Der er mange gode grunde til at sætte borger- og pårørendeinddragelse højt på dagsordenen:
Et etisk og moralsk perspektiv: Når vi ikke borgerinddrager, er der en risiko for, at vi får en kultur, hvor vi taler om borgerne i stedet for med borgerne. Hvis vi ekskluderer borgers eget perspektiv, kan vi risikere at umyndiggøre borger.
Et fagligt perspektiv: Uden borgernes perspektiver og input vil der typisk ske fejl i sagsbehandlingen – for hvordan finder vi den rigtige løsning, uden kendskab til borgers mål og ønsker? Uden borgerinddragelsen vil vi med rette kunne møde modstand og klager fremfor følgeskab.
Et økonomisk perspektiv: Når vi glemmer borgerinddragelse, kan vi ende med løsninger, der ikke imødekommer borgers behov. I mange tilfælde vil disse løsninger mangle bæredygtighed og effekt.
Faldgruber ved borgerinddragelse
Borgerinddragelse er noget vi taler om, men nogle gange uden helt at vide, hvad det er, eller hvordan vi gør det. Derfor kan det svært at lykkes med i praksis, selvom det allerede er et fokus.
Nogle af de typiske faldgruber, vi ser, er disse:
- Manglende ledelsesmæssig eller strategisk retning.
- Mange mener, at de borgerinddrager i langt højere grad, end det egentligt forholder sig.
- At udføre myndighedsarbejde ud fra et borgerinddragelsesperspektiv kan udfordre de faglige vaner.
- Borgerne og de professionelle har forskellige forståelser af, hvad borgerinddragelse vil sige.
- At lykkes med reel borgerinddragelse sætter høje krav til relationelle og dialogiske kompetencer.
Effekten af borgerinddragelse
Når vi lykkes med at skabe reel borgerinddragelse, afspejler det sig positivt på flere niveauer.
Et fagligt perspektiv:
- Oplevelsen af at være i kontrol eller at kunne påvirke, har stor betydning og giver dermed en større effekt af indsatser.
- Det skaber bedre kvalitet i de fundne løsninger og fremmer sundheden.
- Når borgerne føler større ejerskab over beslutningerne, er der også større opbakning.
- Borgere har et andet perspektiv og en anden viden end de professionelle og kan derfor være med til at stille andre former for spørgsmål og finde andre typer af løsninger.
- Borgerinddragelse har vist sig at give større arbejdsglæde for de professionelle.
Et politisk perspektiv: Vi lykkes med den politiske vision.
Et økonomisk perspektiv: Mere borgerinddragelse vil typisk give større borgertilfredshed og færre klager.
Et etisk ogmoralsk perspektiv: Vi har som mennesker brug for at være inddraget i de beslutninger, der vedrører vores eget liv. Det kan give empowerment, selvtillid og styrke og inddragelse af borgere og pårørende giver også:
- Et øget vidensniveau, der gør det lettere at deltage i beslutningsprocessen og bidrage.
- Glæde og livskvalitet, fordi løsningerne bliver bedre.
- At motivationen for forandring sker i overensstemmelse med borgerens egne ønsker, behov og muligheder.
- At den enkelte borger opnår øget livskvalitet, selvbestemmelse og medborgerskab
Et retssikkerhedsmæssigt perspektiv:
- Det er en borgerrettighed, som sikrer at ingen bliver overset eller diskrimineret.
- Større compliance: Overholdelse af regler og efterlevelse af retningslinjer.
- Det kan være med til at skabe en større tillid systemet
Tre måder, I kan arbejde med borgerinddragelse på
Organisatorisk inddragelse
Organisatorisk inddragelse er inddragelse i udvikling på et organisatorisk niveau. Det kan ske ved at inddrage borgere og pårørende i processer eller projekter af betydning for organisering, udvikling og evaluering. .
Borgerinddragelse
Borgerinddragelse er inddragelse af borgeren i eget forløb. Det er information, vidensdeling og beslutningstagen mellem borgeren og den professionelle. Borgeren skal dels klædes bedst muligt på til at kunne handle og agere i forløbet
og tage beslutninger, men den professionelle skal sikre sig, at borgerens vigtige viden, præferencer, erfaringer og værdier afklares og tænkes ind i forløbet.
Pårørendeinddragelse
Pårørendeinddragelse er aktiv involvering af familie, venner eller andre nære personer i borgerens individuelle forløb eller organisatorisk inddragelse af pårørende i kvalitetsudvikling. Det er borgeren, der er den centrale aktør i forløbet, og derfor er det også borgerens ønsker og valg, der vægtes højest.
Netværket kan supplere med afgørende input, værdifulde indsigter, perspektiver og deltage i komplekse beslutninger, så vi hele tiden sikrer et fokus på borgers mål og ønsker.
Vil I blive endnu bedre til at arbejde med borgerinddragelse? Herunder er nogle af måderne, vi kan hjælpe:
Overbygning - Juridisk tænkning og borgerinddragelse
Uddannelsen er til dem, der oplever, at sager af og til kan gå i ”hårdknude” og som ønsker metoder og teknikker til at forebygge og håndtere komplekse sager.
Læs mere
Overbygning: Myndighedsrollen i et kommunikativt perspektiv
En uddannelse til dem, der er optagede af professionelle samtaler i myndighedsrollen og som ønsker at udvikle sin egen personlige kommunikation og samtalestrategier.
Læs mere
Temadag: Samarbejdet med pårørende og inddragelse af civilsamfundet
En hel dag med fokus på at rammesætte samarbejdet med pårørende på en måde, hvor de kan være en støtte for borger uden selv at blive overbelastede. Dagen lærer dig at fungere som en hjælpsom sparringspartner.
Læs mere
Kontakt os
Vi tilbyder også skræddersyede udviklingsforløb med fokus på borger- og pårørendeinddragelse. Kontakt os, hvis vi skal tage en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe jer.
- +45 23 10 15 55
- ADM@SUBSTANS-KONSULENTHUS.DK