Lederuddannelse

IMG_3429

Se hvilke ydelser vi tilbyder

Lederuddannelse i et myndighedsperspektiv:

Har du eller dit ledelsesteam brug for rum og inspiration til at
arbejde med fælles ledelsesopgaver?

“Stillingsopslaget til fremtidens myndighedsledere kalder på kompetencer til både at vise klare rammer og udfordre vanetænkning, så der åbnes op for tværfagligt sammensatte løsninger.”

Sådan lød en del af konklusionen, da 60 myndighedsledere og -chefer beskrev fremtidens jobannonce på Substans’ årskongres i slutningen af maj 2019. På opfordring af flere myndighedsledere og myndighedsteams fra landets kommuner, har vi I Substans derfor valgt at skræddersy en lederuddannelse til myndighedsledere og -chefer.

Forløbet er både til nye ledere, der ønsker større forståelse for myndighedens kerneopgave og nye perspektiver på de udfordringer og problemstillinger, man som leder indenfor social- og sundhedsområdet ofte støder på. Vi har også oprettet lederuddannelsen til myndighedsledelsesteams, der ønsker tid og rum fra den daglige drift til at arbejde mere strategisk med, hvordan de skal lave helhedsorienteret sagsbehandling. På uddannelsen skaber vi rum og giver inspiration til at arbejde med konkrete og fælles ledelsesopgaver – såsom tilrettelæggelse af fælles besøg, fælles afgørelser og svar, fælles borgerplaner, netværksmøder osv. 

At lede myndighed er en særlig ledelsesopgave. Opgaven kræver forståelse for og understøttelse af medarbejdernes arbejde med helhedsorienterede og sammenhængende indsatser for borgerne. Samtidig stilles der krav om stram styring af økonomi og overholdelse af juridiske, politiske og organisatoriske rammer og målsætninger. På lederuddannelsen sætter vi fokus på de krav, der stilles til den kompetente leder på social- og sundhedsområdet, som f.eks. at: 

  • støtte medarbejderne i at lykkes med den hårfine balancering af rehabilitering, serviceniveau og lovgivning i praksis.
  • udøve god faglig ledelse til medarbejdere ved at sparre og udfordre på løsninger og afgørelser. 
  • skabe sammenhængende løsninger for borgerne i et samspil med ledere fra andre myndighedsafdelinger og med lederne i udførerenhederne.
  • kunne samarbejde med forvaltningschefer, direktører og andre aktører på det politiske niveau, så der skabes rum til medarbejdernes faglige dømmekraft og samtidig levere på måltallene: hjemvisninger, klager, sagsbehandlingstider og budgetoverholdelse.

Formålet med lederuddannelsen er at styrke lederens myndighedsfaglige kompetencer ud fra et ledelsesperspektiv. Gennem forløbet vil der være fokus på, at:

  • skabe forståelse for de juridiske og socialfaglige principper for god sagsbehandling, som medarbejderne træffer afgørelser ud fra.
  • blive skarp på, hvordan man kan understøtte de enkelte medarbejdere i at bevillige rette hjælp med afsæt i lovgivningen og kommunens mål og serviceniveau.
  • håndtere dilemmaer, konflikter og pres fra såvel borgere, pårørende, politikkere, chefer og medarbejdere og samtidig overholde lovgivningen.
  • styrke den myndighedsfaglige identitet som leder gennem kendskab til specifikke opgaver og BUM-styringens udvikling gennem tiden.
  • erfaringsudveksle i et netværk af myndighedsledere fra hele landet.

Lederuddannelsen er målrettet alle, der har en ledelsesrolle på det social- og sundhedsfaglige område, og som ønsker større viden og faglige kompetencer indenfor ledelse af myndighed. Lederuddannelsen er tilrettelagt med fire dage med praksisrelaterede refleksionsøvelser i mellemperioden. Deltagerne vil på lederuddannelsen møde højt specialiserede konsulenter med viden og kompetencer indenfor myndighedsudøvelse og ledelse i kommunal forvaltning, organisation, forhandling og kommunikation. 

Myndighedsledere skal kunne udfordre de gængse rammer. Jørgen Nyholm Mundbjerg, teamleder i Billund Kommune siger: 
 

”Vi har en indgroet kultur, hvor den gode sagsbehandling er ensbetydende med en række standardiserede løsningsmodeller, der gennem årene er udviklet af dygtige fagspecialister. Udfordringen er, at vi indimellem er nødt til at udfordre vores fagspecifikke praksis for at kunne investere bedre i borgernes behov på tværs af fagområder. Her skal jeg som leder kunne gå forrest og være med til at udfordre vanetænkningen.”


Netop denne balance, mellem at kunne sætte klare rammer og samtidig udfordre vores standarder for god sagsbehandling, kræver en leder, der kan gå helt tæt. Derfor har Substans sammensat en fagfaglig lederuddannelse for myndighedsledere og myndighedsledelsesteams f.eks. på tværs af visitationer, hjælpemidler, det specialiserede socialområde og beskæftigelse.

Mangler du kompetencer inden for dit fag?