Myndighedsrollen i forandring

IMG_2433

Se hvilke ydelser vi tilbyder

Sammenhængende og tværgående borgerforløb

Med sammenhængsreformen går vi fra et ønske om sammenhængende borgerforløb til et krav om sammenhængende borgerforløb. Et konkret og centralt sted at sætte ind er at skabe én samlet plan for borgere, der ellers har mange indgange til kommunen. Det lyder enkelt, men det kræver en fokuseret indsats på flere niveauer at lave sammenhængende borgerforløb. Kommunen skal lykkes med: 

  • De rette rammer i form af aftalte principper, organisering og arbejdsgange.
  • De rette kompetencer i form af træning i fx målarbejde, mødeledelse og borgerinddragelse.
  • Den rette ledelse i form af systemer for styring, opfølgning og samarbejdsfora. 

Danmark har et af verdens bedste velfærdssamfund, men vi har også en stor og kompleks offentlig sektor. Gennem mange år har vi opbygget en høj grad af specialisering. Vi har enheder med effektive arbejdsgange, skræddersyede it-systemer og dybdegående viden. Vores store udfordring er, når familiens eller den enkeltes behov skal ses i en helhed på tværs. Desværre oplever de mennesker, der har det sværest, at overblikket, ressourcerne og tilliden drukner i et hav af sagsbehandlere og planer. Vi kan blive langt bedre til at give overblik og ejerskab og til at investere på tværs af budgetter. Men det kræver en ny måde at tænke kommune på for at skabe sammenhængende borgerforløb – og det vil vi fra Substans gerne bidrage til med udgangspunkt i vores konkrete erfaringer. 

Substans kan hjælpe med at skabe sammenhængende borgerforløb på alle niveauer eller blot understøtte implementeringen af nogle af de konkrete koncepter, som understøtter arbejdet med én plan. Vores koncepter og tilgange er i de seneste år blevet udviklet i tæt samarbejde med borgere og professionelle i kommunerne, og vi ved, de virker. 

Jo flere professionelle og afdelinger en borger eller familie har kontakt med, desto mere vokser antallet af indsatsplaner: En beskæftigelsesplan, en social handleplan, en genoptræningsplan, en familiebehandlingsplan osv. Formålet med sammenhængende borgerforløb og én samlet plan er, at gøre det lettere og mere overskueligt for borgerne. Men det bliver også mere effektivt for kommunen, når sagsbehandling og tilbud tilrettelægges som én samlet plan frem for mange. 

Afhængig af hvilket niveau kommunen har brug for støtte, kan formålet med udviklingsforløb fx være:

  • At styrke og videreudvikle koncepter og faglige metoder til:
    • Mødeledelse af det gode, meningsfulde og produktive møde.
    • Tilrettelæggelse af sammenhængende borgerforløb og indsatsplaner.

Kunsten er at skabe fælles mål og retning, når mange fagligheder mødes med afsæt i borgernes behov, ønsker og drømme. Sagsbehandlingen skal først og fremmest tage afsæt i borgenes behov fremfor i paragraffer og standardtilbud:

  • At medarbejderne rent kommunikativt kan lave reel borgerinddragelse. 
  • Inddragelse af borgeren, netværk og relevante professionelle aktører.
  • At styrke greb til tværgående ledelse i forhold til tværgående indsatsplaner. 
  • Sparring og rådgivning til rette organisering og arbejdsgange, så der også reelt kan ske ledelse og opstå synergi på tværs af enheder.

Et væsentligt princip for Substans er at tilrettelægge alle forløb, så læringen sker i praksis med konkrete borgersager i spil. Der tages udgangspunkt i produktionsdomænet og suppleres med refleksionsdomænet. Det sker ved at lave en klar ramme for refleksion over praksis med udvalgte metoder. Vi bruger forskellige innovative kommunikationsmetoder til at skabe læring, der tilgodeser forskellige læringstyper, behovet for tilførsel af viden både i forhold til de konkrete og individuelle behov og i forhold til at skabe et fælles sprog og ståsted for alle, der arbejder med sammenhængende borgerforløb, tværgående indsatsplaner og netværksmøder. Som kommune får I et skræddersyet forløb, der er tilpasset jeres ønsker og behov i arbejdet med at skabe mere sammenhængende borgerforløb. Blandt metoder og tilgange, vi har gode erfaringer med, er bl.a.: 

  • Videooptagelser af tværgående møder som udgangspunkt for at drøfte samtalerne og møderne. Det bidrager til at tydeliggøre den ubevidste kommunikation.
  • Efterrefleksion med de professionelle deltagere efter hvert møde med henblik på at drøfte læring, roller og kommunikation på mødet.
  • Borgerinterviews og evaluering med fokus på samarbejdet mellem borgerne og professionelle og den oplevede effekt af indsatsen efter hvert møde.
  • Logbog, der fastholder og systematiserer deltagernes refleksioner.
  • Læringsmøder der sikrer fælles læring på tværs af grupper og afdelinger, og som dermed øger ensartetheden i måden, hvorpå der gennemføres netværksmøder.
  • Individuelle læringsplaner til hver enkelt deltager. Læringsplanen sikrer, at vi kan tilpasse kompetenceudviklingen til den enkelte.
  • Undervisning, der sikrer tilførsel af ny teoretisk og erfaringsbaseret viden. Undervisningen tager udgangspunkt i fælles definerede behov.
  • Fælles ledelsessparring, der giver lederne et rum, hvor de får mulighed for at drøfte ledelse og afklare relationer og holdninger, som kan være hjælpsomt for det fremtidige samarbejde.
  • Løbende afprøvninger og tilpasninger (fx på koncept til lederaudit, formen på indsatsplaner og mødeledelsesværktøjer), der sikrer innovativ læringsproces. 

Alle processer i Substans er samskabende. Konsulenterne fra Substans vil kunne få brug for at tilpasse koncepterne og skrue på aftalte aktiviteter og metoder for at opnå den ønskede effekt. Sådan sikres medejerskab og god forankring, også når konsulenterne er ude af billedet igen.

Mangler du kompetencer inden for dit fag?