Basisuddannelse: God sagsbehandling i myndighedsarbejdet
At arbejde i en myndighedsfunktion kræver kendskab til relevant lovgivning, kommunens serviceniveau og sagsbehandlingsgange. Samtidig skal man kunne navigere i et kompleks handlefelt mellem helhedsorienterede løsninger, motivation, rehabilitering og sammenhængende indsatser. Basisuddannelsen ’God sagsbehandling i myndighedsarbejdet’ sætter et stærkt juridisk fokus i kombination med principperne for god sagsbehandling og udvikling af myndighedsrollen og -opgaven.
Hvad får jeg ud af uddannelsen?
Det overordnede formål med uddannelsen er, at deltagerne udvikler bevidsthed om myndighedsrollen, opgaver og ansvar sådan, at myndighedspersonen kan gennemføre god sagsbehandling inden for juridiske, politiske og organisatoriske rammer. Deltagerne udvikler faglige kompetencer til at kunne løse myndighedsopgaver med afsæt i borgernes rettigheder og behov, kommunens serviceniveau, behovet for ensartethed og med fokus på ressourcer, gode formål samt helhed og sammenhæng.
Efter basisuddannelsen for myndighedspersoner har du udviklet kompetencer til at kunne:
- Bevilge borgere den rette hjælp med afsæt i lovgivningen, borgers behov og ønsker samt kommunens mål og serviceniveau.
- Udføre korrekt sagsbehandling med afsæt i juridiske og social- og sundhedsfaglige principper for god sagsbehandling.
- Udvikle og styrke faglig identitet som myndighedsperson gennem kendskab til myndighedens opgave og forskellige roller.
Hvad siger vores kursister
”Jeg er blevet mere sikker på lovgivningen og har fået en øget bevidsthed om mine egne bløde punkter. Jeg er blevet mere sikker som myndighedsperson. Alle myndighedspersoner bør have grunduddannel- sen – super basis!”
”Forløbet har styrket mig i myndighedsrollen. Det har givet mig viden om lovgivning, borgernes rettigheder, det relationelle, magtforhold, etiske aspekter og kommunikation. Det har givet mig mange refleksioner, som jeg kan tage med mig i mit arbejde og i samarbejdet med kollegaer.”
Hvad indeholder uddannelsen?
Uddannelsen er tilrettelagt med moduler á hhv. fire dage og seks dage svarende til 60 lektioner med en praksisrelateret øvelse i mellemperioden. Den enkelte deltager vil få feedback fra underviserne på hhv. udarbejdelse af den gode sagsbehandling og en afgørelse.
På uddannelsen bliver deltagerne præsenteret for:
- Myndighedsfunktionen i forandring og udvikling
- Det juridiske grundlag for sagsbehandling
- Regler for sagsbehandling: Forvaltningsloven, retssikkerhedsloven, offentlighedsloven og persondataloven
- Servicelovens materielle regler (formål og principper)
- Den gode afgørelse
- Principper, sprog og metoder for god sagsbehandling
- Helhed og sammenhæng i sagsbehandling
- Mødet med borger og konfliktfulde samtaler
- Formål og motiverende samtaler
Modul 1
Dag 1
Myndighedsrammen: Rollen og -opgaven
Modul 2
Dag 4
Jura: Procesregler og servicelovens materielle regler
Modul 3
Dag 7
Mødet med borger: Konflikthåndtering og mødeledelse
Dag 2
Jura: Procesregler og servicelovens materielle regler
Dag 5
Jura: Servicelovens materielle regler
Dag 8
Den gode afgørelse: Krav, rammer og opsætning
Dag 3
Jura: Procesregler og servicelovens materielle regler
Dag 6
Indefra-perspektiv og et kald på nye samtaler
Dag 9
Workshop med casearbejde: Teori og omsætning til praksis
Praktik
- Undervisningstiden er fra kl. 9.00 til kl. 15.30. Datoer og lokation kan du se på holdet du tilmelder dig.
- Der er fuld forplejning alle dage, og der vil være morgenbrød og kaffe hver morgen fra kl. 8.30 – 9.00.
- OBS! Overnatning er ikke inkluderet i vores uddannelser
Hvem kan deltage?
Uddannelsen giver en central grundforståelse og -viden til alle, der arbejder som myndighedsperson indenfor det social– og sundhedsfaglige område. Med myndighedspersoner forstås visitatorer, sagsbehandlende terapeuter og øvrige professionelle, der træffer afgørelser indenfor sociallovgivningen. Uddannelsen henvender sig til de professionelle, der ønsker et mere indgående kendskab til de juridiske bestemmelser, sagsbehandlingskravene og samtidig få udviklet og styrket den faglige forståelse for arbejdet som myndighedsperson.
Se vores andre uddannelser
Kommuner vi tidligere har hjulpet
Vi har været og er udviklings- og sparringspartnere i mere en 50% af landets kommer, hvor vi har understøttet forandring på social- og ældreområdet. Her er et udpluk af nogle af de kommuner vi har samarbejdet med.
Kontakt os, hvis vi også skal hjælpe jer.
København
- Rahbeks Alle 21
- 1801 København
Aarhus
- Vestergade 5B
- 8000 Aarhus C
- CVR: 34374937
Kontakt
Nyttige Links
Om Substans Konsulenthus
© 2024 Substans-konsulenthus