Arbejdet med borgermål
- Hvordan skal vi egentlig forstå forskellen på formål og mål?
- Hvor konkret skal målet knyttes op på ydelserne?
- Kan vi skrive det borgerne ønsker, selvom det ikke hænger direkte sammen med det, vi visiterer til?
Spørgsmål som disse bliver vi ofte mødt af, når talen falder på myndighedspersoners arbejde med at sætte retning på borgerens plan eller lave formålsbeskrivelser.
På denne temadag vil vi udfolde begreberne i målarbejde og inspirere til den konkrete myndighedspraksis. Vores afsæt er, at arbejdet med formål og mål rummer flere lag af organisatoriske, faglige og sproglige udfordringer. Vi arbejder teoretisk og praktisk og udfolder målarbejdet som en både professionel og organisatorisk praksis.
Hvad får jeg ud af dagen?
Formålet med temadagen er at skabe klarhed om de faglige forståelser, der er for det professionelle arbejde med mål og formål. Derudover er det også formålet at skabe grundlag for samarbejde med afsæt i en fælles forståelse af retning og mål for borgerens forløb.
Efter temadagen kan deltagerne:
- Formulere formål for indsatserne i deres bevillinger, der er værdifulde for borgerne, alment forståelige, realistiske, målbare og tidsfastsatte
- Tage stilling til faglige og organisatoriske snitflader i målarbejdet
- Vurdere, hvordan borgeren kan styrkes i at bidrage til målformuleringerne
Fundamentet for dette er en organisatorisk, fælles grundlæggende faglig forståelse af begreberne, og hvordan
man kan omsætte disse til konkret praksis både i dialogen
med borgere og pårørende før og skriftlig i afgørelsen efterfølgende.
Hvad indeholder dagen?
Vi vil blandt andet undersøge:
- Hvad de politiske og styringsmæssige krav betyder for formuleringen af formål
- Hvordan begreberne kan forstås og dermed indarbejdes i myndighedsopgaven
- Hvordan formål medvirker til gode afgørelser og bevillinger, der rent faktisk understøtter borgerens ønsker og behov.
- Hvordan samarbejdet er i BUM omkring formål og konkrete faglige mål
- Hvilken betydning målsætningsarbejdet har for den ønskede faglige effekt og for borgerens personlige oplevelse af at mestre sin hverdag
Hvem kan deltage?
Dagen er målrettet medarbejdere, der har konkret sagsbehandling inden for serviceloven.
Der er pt. ingen åbne hold – kontakt os for at høre mere om muligheden for hjemkøb.
Temadage
Dato
Lokation
Venteliste
Pris
Tilmelding
Har du spørgsmål eller ønsker I at hjemkøbe temadagen?
Temadagen udbydes også som hjemkøb til egen kommune, og kan skræddersyes så den passer præcis til jeres behov.
Hvis du ønsker at vide mere om temadagen eller andre muligheder for at sætte fokus på jura, sagsbehandling, professionelle samtaler, konflikthåndtering m.m. er du velkommen til at kontakte uddannelseschef Louise Bojsen.