Faste teams er en stor forandring og stiller nye krav til både medarbejdere, ledere og også borgere. Det kræver et nyt mindset, nye arbejdsgange, nye kommunikationsformer og nye samarbejdstyper. Derfor er det også naturligt, at der er brug for støtte for at lykkes i den nye organisering.
Det er vores erfaring, at det i særlig grad kalder på dialogisk kommunikationskompetence, konflikthåndteringsfærdigheder, borgerinddragelse, mødeledelse og samarbejde på tværs af fagligheder.
Med kompetenceudviklingsforløbet ”Sammen om borgeren – samarbejdet i faste teams” får I viden og konkrete værktøjer, der styrker jeres evne til at samarbejde på tværs af faggrupper.
Kompetenceudviklingen for medarbejderne skal understøtte, at de kan lykkes bedst muligt med de politiske intentioner, ældreloven har fokus på: Det gælder helhedspleje, borgerens selvbestemmelse, større fokus på forebyggelse, inddragelse af civilsamfundet og et tættere, stærkere samarbejde mellem sektorer samt mellem myndighed og udfører.
Kompetenceudviklingen er praksisnær, og vi vil arbejde med jeres egne aktuelle cases, eksempler og problemstillinger. I får en større forståelse for teamsamarbejde og gruppedynamikker, men også konkrete værktøjer og strategier til samarbejdet med borgere, pårørende og inddragelse af civilsamfundet.
Uddannelsen er relevant for alle, der arbejder i eller omkring et fast team i hjemmeplejen eller står overfor at implementere faste teams og samtidig er nøgleperson.
Vi anbefaler kompetenceudviklingen til nyopstartede teams, men det kan også være teams, hvor samarbejdet, tværfagligheden, arbejdet med borgers selvbestemmelse eller gruppedynamikkerne har svært ved at lande og finde sin form.
OBS! Denne uddannelse tilbydes kun som hjemkøb.
Fordi kompetenceudviklingen gennemføres som et hjemkøb til kommunen, kan vi skræddersy et forløb og indhold helt efter jeres behov, ønsker og ressourcer.
Vi anbefaler, at der afsættes minimum tre halve workshopdage til at arbejde med gruppen, f.eks. fra kl. 12.00-15.00.
Mulige tematikker kunne lyde således:
For at sikre, at de nye teams kommer godt fra start i de nye rammer, anbefaler vi at gennemføre læringsbesøg som en del af opstartsfasen. Formålet er at støtte teamet i at omsætte de fælles rammer, roller og samarbejdsaftaler til praksis – og skabe de bedste forudsætninger for et velfungerende tværfagligt samarbejde. Tilgangen er anerkendende og refleksiv, og der kan fx anvendes PDSA-metoden (Plan–Do–Study–Act) til at formulere konkrete prøvehandlinger frem mod næste møde. På den måde bliver læringsbesøgene et spejl og et støttepunkt i teamets arbejde med at forme en ny fælles praksis.
Et læringsbesøg består typisk af to dele:
Observation af tværfagligt teamsmøde
Konsulenten deltager i et af teamets møder som observatør. Her er fokus på, hvordan teamet arbejder med de besluttede mødestrukturer, rollefordeling og fælles opgaveløsning. Efter aftale med teamet kan konsulenten – hvis det vurderes relevant – kort intervenere under mødet, f.eks. for at minde om formål, møderammer eller samarbejdsprincipper.
Fælles læringsmøde med teamet
Efter mødet faciliterer konsulenten et praksisnært læringsrum, hvor teamet sammen reflekterer over samarbejdet. Her bringes konsulentens observationer og evt. videoklip i spil for at synliggøre mønstre i kommunikation og samarbejde. Målet er at understøtte mikrolæring: små indsigter og justeringer, som kan styrke teamets samarbejde og udvikling.
Har spørgsmål til hjemkøb af kompetenceudviklingsforløbet, indhold, praktik m.m.? Så tøv endelig ikke med at kontakte vores uddannelseschef Louise.
Vi har været og er udviklings- og sparringspartnere i mere en 50% af landets kommer, hvor vi har understøttet forandring på social- og ældreområdet. Her er et udpluk af nogle af de kommuner vi har samarbejdet med.
Kontakt os, hvis vi også skal hjælpe jer.
© 2025 Substans-konsulenthus