Det her er virkelig en kompleks sag… Har du også tænkt sådan? Og hvorfor mon du brugte ordet kompleks? Var det borgers situation, der var kompleks? Var det fordi de kommunale rammer og organisering, lovgivningen og kommunikationsvejene ikke spillede sammen? Var det parternes modsatrettede ønsker, der gjorde sagen kompleks?
Når sagen først er defineret som kompleks, igangsættes en uskreven regel om, at relationerne bliver anspændte, små detaljer vokser sig store, overblikket i sagen er væk, juraen spænder ben for de gode løsninger og afgørelsen trækker i langdrag. Sagen er ikke bare dilemmafyldt og besværlig, men er også blevet en belastning ressourcemæssigt! Og hvad gør du så?
Hvad nu, hvis vi sagde, at ingen sager behøver at være komplekse? Det er nemlig vores påstand, at de komplekse sager ikke i udgangspunktet er komplekse. Borgeren er hverken kompleks, tung eller bøvlet.
Det, der til gengæld ret ofte er kompleks, er vores organiseringer, og kompleksiteten stiger yderligere der, hvor der er uklar kommunikation, forventninger og rammevilkår. Det kan blive svært at afgrænse problemstillingen, finde ind til sagens kerne og samtidig have borgerens retssikkerhed for øje – de gode løsninger sættes skatmat, fordi reglerne synes uklare.
På uddannelsen ’Juridisk tænkning og borgerinddragelse” får du viden, metoder og konkrete strategier til at:
Formålet med uddannelsen er, at du udvikler evnen til at arbejde med juridisk tænkning, formidle budskaber tydeligt og tilpasse inddragelsen af borgeren efter det rette behov, så du kan genvinde overblik og finde vej tilbage fra kompleksiteten. Målet er, at du som deltager på uddannelsen, kan identificere, afgrænse og analysere en problemstilling med det formål at kunne bidrage til løsninger, der både tager udgangspunkt i de styrende rammer og borgerens ønsker for det gode liv. Det er, når vi forstår de juridiske begreber, at vi kan bruge de muligheder, lovgivningen giver.
”Jeg er blevet mere sikker på lovgivningen og har fået en øget bevidsthed om mine egne bløde punkter i min professionelle kommunikation. Jeg er blevet mere sikker som myndighedsperson.”
”Jeg har fået gode værktøjer, som jeg kan bruge i arbejdet. Uddannelsen er virkelig godt tilrettelagt med veksling mellem konkret fagligt indhold og refleksion.”
”Forløbet har styrket mig i myndighedsrollen. Det har givet mig viden om lovgivning, borgernes rettigheder, det relationelle, magtforhold, etiske aspekter og kommunikation. Det har givet mig mange refleksioner, som jeg kan tage med mig i mit arbejde og i samarbejdet med kollegaer.”
Efter uddannelsen kan deltagerne:
Vi arbejder under hele forløbet med både deltagernes egne aktuelle cases og virkelighedsnære medbragte cases, som vi afprøver den lærte teori og værktøjer på i grupper og plenum.
Uddannelsen forløber over fem dage, fordelt på tre moduler (2 dage – 2 dage – 1 dag).
Der vil være en opgave inden kursets start og ligeledes i perioden mellem modulerne. Opgaven inden uddannelsens opstart omfatter en sag fra kursistens egen praksis, der er eller har været vanskelig af forskellige årsager. Er I flere fra samme kommune, er I velkomne til at være sammen om denne opgave.
Opgaven mellem modul 1 og 2 omfatter konkret træning i praksis af de lærte metoder og greb.
Kurset er målrettet såvel medarbejdere med flere års erfaring med sagsbehandling – eventuelt ressourceperson for teamet eller afdelingen.
Borgerinddragelse og refleksiv tænkning
Når sagen går i hårdknude – Greb til at navigere i kompleksitet
Casedag: Fra teori til praksis
Juridisk tænkning og medtode
Hjernesmart kommunikation
Uddannelsen giver en central grundforståelse og -viden til alle, der arbejder som myndighedsperson indenfor det social– og sundhedsfaglige område. Med myndighedspersoner forstås visitatorer, sagsbehandlende terapeuter og øvrige professionelle, der træffer afgørelser indenfor sociallovgivningen. Uddannelsen henvender sig til de professionelle, der ønsker et mere indgående kendskab til de juridiske bestemmelser, sagsbehandlingskravene og samtidig få udviklet og styrket den faglige forståelse for arbejdet som myndighedsperson.
Vi har været og er udviklings- og sparringspartnere i mere en 50% af landets kommer, hvor vi har understøttet forandring på social- og ældreområdet. Her er et udpluk af nogle af de kommuner vi har samarbejdet med.
Kontakt os, hvis vi også skal hjælpe jer.
© 2025 Substans-konsulenthus