Overbygning: Myndighedsrollen i et kommunikativt perspektiv

Myndighedsrollen bevæger sig i retning mod mere faciliterende karakter, hvor den professionelle skal kunne navigere i et spændingsfelt mellem rådgivning og vejledning, motivation og rehabilitering, serviceniveau og lovgivning. Det stiller krav til den professionelles kommunikative færdigheder. Myndighedsrollen i et kommunikativt perspektiv er Substans’ kommunikationstræningsforløb til myndighedsprofessionelle.

Udbytte af uddannelsen

Stiller du dig selv nogle af nedenstående spørgsmål, kan overbygningen ’Myndighedsrollen i et kommunikativt perspektiv’ give dig svarene.

Det får du ud af uddannelsen

Formålet er at styrke deltagernes kommunikative kompetencer i mødet med borgere, kollegaer og med tværfaglige samarbejdspartnere, så de bedre kan:

Hvad siger vores kursister

”Vi har med forløbet fået et fælles sprog, om måden vi taler om de helhedsorienterede indsatser med borgeren i centrum. Uddannelsen har skabt et fælles rum og givet en anledning til, at medarbejderne reflekterer over deres praksis og mødet med borgeren.

Substans lykkes i høj grad med at udfordre ledelse og medarbej- derne til nye indsigter, og det efterlader os med næserne i de rette spor!”

Sådan er uddannelsen sammensat

Undervisningen er tilrettelagt med seks undervisningsdage og to obligatoriske træningsopgaver hjemme i kommunen. Undervisningen er sammensat af teoretiske oplæg, arbejde med egne cases og kommunikationstræning med videobaseret feedback på iscenesatte situationer og ’real life’ borgersamtaler. Træning i praksis og personlig feedback på video fra en ægte borgersamtale.

Som en ganske særlig og vigtig del af undervisningen skal hver deltager video- eller lydoptage en borgersamtale. Her tager vi træningen ud af undervisningslokalet og lader den nye viden og kommunikative kompetencer belyse myndighedspersonens egen praksis. På den måde adskiller vi os fra traditionel kommunikationstræning, der ofte tager udgangspunkt i opstillede rammer.

Optagelsen gennemgås af en underviser på forløbet, der i en personlig feedbacksamtale drøfter deltagerens personlige kommunikationsmønstre og fremtrædende roller i samtalen. Deltageren får en personlig læringsplan med sig, som bruges til at fastholde læring hjemme i praksis – eventuelt i MUS.

Uddannelsesforløbet vægter samspillet mellem teori og deltagernes, såvel som undervisernes, praksiserfaringer. På den måde får deltagerne mulighed for at udvikle viden, færdigheder og kompetencer, der er genkendelige og anvendelige for deltagerne i praksis.

Modul 1

Dag 1

Relationsarbejde, asymmetri og den professionelle rolle

Modul 2

Dag 3

Professionel kommunikation i samarbejderelationer

Modul 3

Dag 5

Rollen som fødselshjælper: Motiverende og inddragende kommunikation

Dag 2

Den dialogiske tilgang og kommunikations-værktøjskassen

Dag 4

Konfliktfuld kommunikation: Samarbejdet med borger og pårørende

Dag 6

Mødelederrollen og facilitering af professionelle samtaler

Praktik

  • Undervisningstiden er fra kl. 9.00 til kl. 15.30. Datoer og lokation kan du se på holdet du tilmelder dig.
  • Der er fuld forplejning alle dage, og der vil være morgenbrød og kaffe hver morgen fra kl. 8.30 – 9.00.
  • OBS! Overnatning er ikke inkluderet i vores uddannelser

Hvem kan deltage?

Uddannelsen er målrettet myndighedspersoner, der har flere års erfaring med myndighedsfunktionen på det sociale- og sundhedsfaglige område, og som ønsker efteruddannelse eller en formelt kvalificerende uddannelse. Med myndighedspersoner forstås visitatorer, sagsbehandlende terapeuter og sagsbehandlere. Det er ikke nødvendigt at have gennemført basisuddannelsen ’God sagsbehandling’ for at deltage.

Hold
Startdato
Lokation
Venteliste
Pris
Tilmelding
Hold:
Hold 2531
Startdato:
Fra 2. sep. 2025
Lokation:
Middelfart
Venteliste:
Nej
Pris:
14.800,00 DKK

Se vores andre uddannelser

Basisuddannelse: God sagsbehandling i myndighedsarbejdet

Til dig, der enten er ny i myndighedsfunktionen eller som har brug for et øget kendskab til myndighedsrollen og -opgaven samt grundlæggende sagsbehandlingsmetoder og paragraffer.

Læs mere

Overbygning: Juridisk tænkning og borgerinddragelse

Til dig, der oplever, at sager af og til kan gå i ”hårdknude” og som ønsker metoder og teknikker til at forebygge og håndtere komplekse sager.

Læs mere

Ny uddannelse: Sammen om borgeren – samarbejdet i faste teams

Er I klar til juli 2025, hvor den nye ældrelov træder i kraft? Er I klar til krav om øget borgerinddragelse, selvbestemmelse, frisættelse, tillid og tværfagligt samarbejde?   Vi tilbyder et uddannelsesforløb, der klæder jer på til samarbejdet i de faste teams!

Læs mere