[vc_row full_width=”stretch_row_content_no_spaces”][vc_column][vc_single_image image=”195″ img_size=”2000×500″ alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” css=”.vc_custom_1562755365616{background-color: #f4f4f6 !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Se hvilke ydelser vi tilbyder

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_btn title=”Konsulentydelser” style=”custom” custom_background=”#493372″ custom_text=”#ffffff” shape=”round” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fsubstans-konsulenthus.dk%2Fkonsulentydelser%2F|title:Konsulentydelser||” css=”.vc_custom_1562755316266{padding-bottom: 15px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1562756808526{padding-top: 20px !important;padding-bottom: 10px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Større samarbejde om borgerne på tværs af myndighed og leverandør

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”10″][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Helhed og sammenhængende borgerforløb kalder på tværfagligt samarbejde og koordinering. Det gælder også på tværs af myndighed og leverandør. Mange kommunerne bevæger sig fra en opdelt BUM til en mere samarbejdende eller dialogbaseret BUM, hvor bestilleren træffer afgørelse på baggrund af udførernes observationer, og hvor udførerne kobler sig til de formål med indsatserne, som bestilleren har afdækket i dialog med borgene. Hvis vi virkelig ønsker det tværfaglige samarbejde og en reelt samarbejdende BUM, får det konsekvenser for såvel arbejdsgange, organisering og kulturen. Det kræver, at vi skaber en treenighed i BUM, så vi undgår trekantdramaer med uheldige alliancer mellem f.eks. udfører og borger eller myndighed og pårørende. 

Substans kan hjælpe med at skabe et fælles fagligt fundament for den gode sagsbehandling. Forløbet giver den enkelte større forståelse for opgaver og ansvarsområder. På tværs af afdelinger, teams og faglighed er der fokus på at udvikle en fælles praksis. Forløbet skaber et fælles fagligt fundament om tværfagligt samarbejde og koordination, så der bliver klarhed på opgaver og roller, og det bliver muligt at lave et godt samarbejde om og med borgerne og de pårørende på tværs af myndighed og leverandør. 

Substans tilbyder skræddersyede forløb til hjemkøb. Vi tager udgangspunkt i den enkelte kommunes udfordringer og stiller blandt andre spørgsmål som:

  • Hvordan kan vi lave gode formålsbeskrivelser for indsatsen, som gennemsyrer borgerens plan og er retningsgivende for de konkrete faglige mål og faglige handlinger, som borgerne bliver mødt af hos udførerne?
  • Hvordan kan vi tilrettelægge det tværfaglige samarbejde mellem udførerne og myndighed, så der følges op på effekter og smidigt kan justeres i hjælpen, når der er brug for det?
  • Hvilke typer borgerforløb skal koordineres helt traditionelt via advis og telefon, og i hvilke typer forløb er der brug fore mere relationel koordinering?
  • Hvilke formelle rum har vi brug for til relationel koordinering i det tværfaglige samarbejde mellem bestiller og udfører, og hvornår skal det ske uformelt og ad hoc?
  • Hvilke samarbejdsaftaler og arbejdsgange skal vi have beskrevet?
  • Hvordan skaber vi en kultur, der er præget af viden og respekt for roller og opgaver i BUM?

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Substans kan bidrage med såvel konsulentbistand som undervisningsdage. For at sikre en samstemt ledergruppe, der har indsigt i hinandens perspektiver på samarbejde og koordinering og for at sikre en gennemtænkt proces, der er afstemt i forhold til andre organisatoriske tiltag, indlægges ofte et kick-off og en opsamlingsdag for ledergruppen. 

Substans kan hjælpe jer med: 

  • Aftaler om, hvordan og hvornår I træffer fælles afgørelser og afgiver fælles svar til borgerne, så de oplever en koordineret og sammenhængende kommune.
  • At skabe enighed om, hvornår det giver mening at indkalde til fælles besøg hos borgerne eller koordineringsmøder, og hvornår det er værdifuldt at arbejde med tovholderfunktioner.
  • Konkrete aftaler om, hvordan I vil får den helhedsorientrede sagsbehandling til at fungere i praksis.
  • At skabe opbakning til, at alle arbejder efter fælles ansvar for koordinering,
  • sammenhæng og opfølgning i borgerforløb og viden nok hos alle til at kunne anvende relationel koordinering i det tværfaglige samarbejde.
  • Aftaler om den gode dokumentation på tværs af fagligheder og afdelinger/teams.
  • Aftaler om understøttelse og omsætning af læring og implementering af aftaler.
  • Aftaler om organisering af den samlede proces og håndtering af løbende input.

Du kan læse mere om tværfagligt samarbejde i vores pjecer om udviklingsforløbene Helhedsorienteret sagsbehandling i praksis, Én borger, én plan – Sammenhængende og tværgående borgerforløb eller Samarbejde og koordinering mellem leverandør og myndighed. Er du interesseret i tværfagligt samarbejde kan du med fordel også se nærmere på vores efteruddannelse Helhed og sammenhæng i borgerforløb[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row_content_no_spaces”][vc_column][vc_empty_space height=”10px”][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” css=”.vc_custom_1562755365616{background-color: #f4f4f6 !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Mangler du kompetencer inden for dit fag?

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_btn title=”Kompetenceudvikling” style=”custom” custom_background=”#493372″ custom_text=”#ffffff” shape=”round” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fsubstans-konsulenthus.dk%2Fkompetenceudvikling%2F|title:Konsulentydelser||” css=”.vc_custom_1562756772694{padding-bottom: 15px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row_content_no_spaces”][vc_column][vc_empty_space height=”50px”][/vc_column][/vc_row]