Kompetenceprofilen er et dialogredskab, der kan danne grundlag for faglige drøftelser i dagligdagen af, ”Hvad er et godt myndighedsarbejde?”. Profilen kan også anvendes i forbindelse med MUS, så det er muligt for den enkelte medarbejder og leder at få et fælles billede af, hvilke kompetencer, den enkelte medarbejder har og mål for udvikling af nye kompetencer.
Kompetenceprofilen er udarbejdet i en proces. 160 deltagere på årskursus for myndighedspersoner i 2013 har bidraget med input, Vi har haft drøftelser med myndighedschefer- og ledere i adskillige kommuner, og vi har anvendt vores mange års erfaring med myndighedsarbejdet. Vi har også anvendt undersøgelses- og forskningsresultater, der beskriver myndighedsopgaven og professionelle relationer. Det er vores ønske, at denne generelle beskrivelse kan anvendes til inspiration for strategisk kompetenceudvikling og dermed øget professionalisering af myndighedsarbejdet hos vores mange samarbejdspartnere i myndighedsafdelingerne.
I praksis er der tale om, at flere kompetencetyper tages i anvendelse for at løse opgaverne. Der er således altid flere kompetencer i spil på én og samme tid. Vi har beskrevet fire kompetencetyper, der erfaringsmæssigt er afgørende for at lykkes i myndighedsarbejdet.
De fire kompetencetyper afspejler, at sagsarbejdet og relationsarbejdet i mødet med borgerne er fundamentalt og uadskilleligt. Uden sag ingen relation – uden relation ingen sag.
Kompetencerne er beskrevet på tre niveauer. Den enkelte kan på samme tid befinde sig på forskellige niveauer indenfor de enkelte kompetencetyper. Niveauet kan ændre sig over tid for den enkelte.
Profilen beskriver kompetencerne på fire områder, der hver er opdelt i to temaer: