Ledelseskommissionen anbefaler, at vi sætter borgeren i centrum, og at borgerorienteringen skal være et kompas for medarbejderne. Finansloven understøtter værdig ældrepleje og sætter blandt andet borgernes selvbestemmelse i centrum, et bredt flertal i Folketinget har besluttet, at alle relevante borgere fra 2021 har krav på en samlet handleplan, udredning samt afgørelse og lige nu arbejdes der med en ny hovedlov, der har fokus på borgerinddragelse og sammenhængende forløb.
Borgerinddragelse, selvbestemmelse, medbestemmelse, borgeren i centrum, borgeren i førersædet, samskabelse, sæt borgeren i spil… Kært barn, mange navne. Vi har talt om det længe, og vi har gjort det længe med forskellige facetter – men nu er der efterhånden ingen tvivl om, at vi skal sætte borgerne endnu mere i spil! Borgernes ret til inddragelse i sagsbehandlingen er et fundamentalt princip, men i hvilken udstrækning?
På denne årskongres har vi sat os for at undersøge, hvilke krav det stiller til nutidens og fremtidens myndighedsrolle, når kommunerne for alvor skal lykkes med at sætte borger i centrum. Sætter det myndighedspersonen i et krydspres både at skulle have fokus på borgers ønsker samtidig med at løsningerne skal være faglige og økonomiske ansvarlige samt i overensstemmelse med de lokalpolitiske prioriteringer.